סופ"ש אקטואלי: 'תרבות השטיבלאך' של חוק הכשרות • יוסי לזר

    יוסי לזר 4 Comment on סופ"ש אקטואלי: 'תרבות השטיבלאך' של חוק הכשרות • יוסי לזר
    13:30
    17.05.24
    קובי פינקלר No Comments on קצינים מספרים על קרבות ג'בליה: "הלחימה האלימה ביותר"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    השבוע אישרה הממשלה שלושה חוקים שנקבעו בהסכם הקואליציוני שכולם עוסקים בענייני דת ומדינה: ביטול הרפורמה בגיור. העברת סמכויות בתי הדין הרבנים לידי משרד הדתות וחוק הכשרות. כשעל כל אחד מהם התנהלו מאבקים מבחוץ ומתוך הקואליציה.

    כבר לפני כשבועיים החל יו"ר 'כולנו' רועי פולקמן לתקוף בראיונות את חוק ההונאה בכשרות שנותן לרבנות הראשית את הסמכות הבלעדית בהענקת תעודות כשרות – וטען כי "ש"ס התנהגה בבריונות ובזלזול, ביקשנו לשבת עם ש"ס ולהגיע להסכמות על נוסח החוק אבל הגיע מסר שאת 'כולנו' לא סופרים בנושאי דת ומדינה, מייצרים ריב ומדון על כלום, אם זה ימשך כך הממשלה תיפול", אמר פולקמן.

    צריך להבין, הרי הסיבה שתנועת 'כולנו' נלחמת על החוק היא לא מחמת ההקפדה הגדולה שלה על 'גלאט מהדרין' ועל 'שמיטה לחומרא' אלא מחמת הקולות שעולים מחלק מהציבור ברחוב  – שמרגיש שמשהו לא טוב מתרחש במערכת הכשרות "כשר אבל מסריח" .

    תגובת גורם בש"ס לאתר 'וואלה' הייתה מהסוג שמאפיין פוליטיקאים שאולי חזקים בפוליטיקה אך אולי מנותקים מהעם: "אם יפריעו לנו אנחנו נפריע להצעות שלהם בעתיד, בקרוב כחלון יבין שזה לא משהו ששווה להילחם עליו".

    הבעיה שחוק זה משליך בעיקר על הציבור המסורתי ולא על ציבור מצביעי ש"ס ויהדות התורה וא"כ כחלון להבנתו  – בהחלט חושב שאכן זה התפקיד שלו להילחם על כך. התגובה צריכה להיות בהסברה נכונה ולא רק בכיפופי ידיים פוליטיים.

    במסגרת חברותי בפורום משותף של אזרחים ואנשי תקשורת, שהמשותף לכולם הוא האכפתיות מהנעשה במדינה. כתב בעל עסק בתחום המזון כך "מערכת הכשרות מושחתת, יש משגיחים שכל מה שהם עושים זה לבוא אחת ל.. לעסק לעשות סיבוב ולצאת, העיקר לקבל משכורת".

    כאשר בעל עסק שהמגע שלו עם נותני הכשרות הוא לא רק כצרכן אלא כמעסיק  – כך חושב ומרגיש הרי זה אומר דרשני, מובן שתגובתו של הנ"ל פתחה פתח לשטף של תגובות בסגנון הזה – כשתגובה נוספת הייתה "לא מזמן היה ראיון עם רב מקסים…שנותן אפשרות לכשרות אחרת לעסקים".

    תגובתי בפורום הייתה "גם אני נגד כל העניין של אישור משרד הבריאות על העסקים, סתם מושחתים שגובים עמלות גבוהות מאוד ויש פקחים שבאים רק פעם בחצי שנה נכנסים למטבח כמה דקות גובים את האגרה ויוצאים. צריך להקים אלטרנטיבה למשרד הבריאות. יש וטרינר נחמד מאוד מהדרום שדיבר פעם יפה  – בעד להקים גוף מקביל שייתן שירות עם חיוך, מי מצטרף?".

    כמובן שמיד נשלפו סכינים איך אני מעז לדרוש את הסרת הפיקוח של משרד הבריאות?, אבל מיד אח"כ המסר הובן והשיח השתנה להבנה  – שלמרות שלכל גוף גדול יש לפעמים בעיות נקודתיות, הדרך הנכונה לפתור אותם היא לחזק את המערכת עצמה ולא לערער את יסודותיה.

    חיזוק המערכת נוצר כשמתמודדים באומץ מול הטענות והבעיות, רק כך יכולים לפתור אותם. כפי שפעל הרה"ר הגר"ד לאו ברפורמת השחיטות בחו"ל כשהסביר למראיין ברדיו 'קול חי' "אמור נא לי אם מתברר שבנהלי הכשרות הייתה עד היום פגיעה חמורה בכשרות, כי הרי אני שם לב שצוות מסוים הולך קבוע עם יבואן מסוים ודווקא שם אני רואה שהיו פחות נבלות וטריפות – אז אני חייב לדאוג שזה לא יקרה!".

    התנהלות שלא מגבה אוטומטית את המערכת שהוא עומד בראשה – אלא לוקחת אחריות וחותרת לרפורמות ולחיזוק מערכת הכשרות, התנהלות שיוצאת חוצץ בצורה חזקה נגד הגורמים השונים שמנסים להמשיך את "תרבות השטיבלעך" המאפיינת לצערנו חלק מהעוסקים במה שנוגע לשירותי הדת בישראל, התנהלות זו בכוחה ליצור גם אצל האזרחים הרגילים שומרי המסורת יחס הוגן והגון כלפי שירותי הדת בכלל ומערכת הכשרות  בפרט.



    4 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      ככלל יש יותר מדי משפחתיות ויד רוחצת יד במגזר הציבורי/חרדי, הייתי מצפה ממעסיק או נבחר ציבור שיעדיף מקצועיות על פני קשרים!